Webserie: Beter gevonden worden in Google #1

SalesPulse > Tips & Tricks > Webserie: Beter gevonden worden in Google #1

Webserie: Beter gevonden worden in Google #1

”Ik heb een website, maar ik ben niet goed te vinden in (het organische gedeelte van) Google, wat kan ik hier aan doen?” Het antwoord op jouw vraag is, SEO! 

Search Engine Optimization

SEO is kort samengevat de inspanningen om een website of webshop beter vindbaar te maken in Google, zonder dat je hiervoor advertentiebudget vrij hoeft te maken. Je kunt zelf al veel doen om ervoor te zorgen dat jouw website beter scoort in de zoekmachine. Wij vertellen je in een driedelige webserie wat je zelf kunt doen om jouw positie in Google te verhogen.

PS Search Engine Optimization is de Amerikaans Engelse versie en Search Engine Optimisation is de Brits Engelse versie.

Wat je moet weten over SEO

Voordat je zelf aan de slag kunt gaan met het verhogen van de positie van jouw website in de zoekmachine, moet je begrijpen hoe Google denkt en vooral hoe Google websites beoordeelt.

Hoe Google jouw website beoordeelt

Google heeft bezoekers, namelijk iedereen die iets opzoekt in de zoekmachine. Zoals ieder bedrijf, wil Google haar bezoekers zo goed mogelijk bedienen en dat wil zeggen dat Google er alles aan doet om het resultaat zo goed mogelijk te matchen met de zoekopdracht. Wat jij moet doen om zo goed mogelijk gevonden te worden? Jij moet ervoor zorgen dat jouw pagina’s de juiste unieke (dus niet knippen en plakken van andere websites) content bevatten zodat Google de relevantie van de zoekterm en de inhoud van jouw pagina aan elkaar kan koppelen. Klinkt simpel, maar het is in werkelijkheid iets ingewikkelder omdat er heel veel resultaten per zoekwoord tevoorschijn komen.

Onderdelen SEO

SEO bestaat uit een aantal onderdelen, namelijk techniek, beveiliging, content, sociale activiteit en linkbuilding.

Techniek & Beveiliging

Het begint bij de techniek van de website. Als jouw website voldoet aan de laatste technische eisen, hoef je je geen zorgen te maken. Is de website verouderd? Dan is het verstandig om de website te laten vernieuwen.

Tegenwoordig is een SSL-certificaat onmisbaar voor websites en webshops. Met een SSL-certificaat, te herkennen aan het groene slotje bovenin de zoekbalk, laat je de bezoekers zien dat je een veilige website of webshop hebt.

Content

Content is zeer belangrijk om een betere vindbaarheid te realiseren, zoals je inmiddels weet, wil Google haar bezoekers zo goed mogelijk bedienen, dus matchen zij een bepaald zoekwoord aan een bepaalde pagina. Door alle teksten op de pagina’s SEO-technisch te schrijven en tevens leesbaar te houden, worden jouw zoekwoorden beter gevonden en is de kans groter dat jouw zoekwoord gekoppeld wordt aan een zoekopdracht in Google. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat je website beter gevonden wordt op het gewenste zoekwoord.

Sociale activiteit

Sharing is caring, dat geldt ook voor een website of webshop. De zoekmachine vindt het belangrijk dat jouw website of een bepaalde pagina gewaardeerd wordt door de bezoekers. Maar, hoe meet je dat iemand jouw website waardeert? Juist, door te delen!

Online delen, werkt goed voor de vindbaarheid van jouw website. Men laat zien dat ze tevreden zijn met de informatie die je gedeeld hebt of met de dienst die je aanbiedt.

Een goede manier om mensen content te laten delen en dus beter vindbaar te worden? Een blog, schrijf informatieve en relevante content zodat bezoekers jouw informatie kunnen delen op hun social media kanalen vanaf jouw website.

Linkbuilding

Linkbuilding wil niet meer zeggen dan het uitwisselen van linkjes met concullega’s. In real life zou je het kunnen vergelijken met een kapperszaak die iemand verwijst naar bijvoorbeeld een schoenenwinkel, want hij zit om de hoek. Maar ook met een automaterialen winkel die een bepaald artikel niet op voorraad heeft, dus doorverwijst naar een concurrent verderop in de straat. Op die manier laat je waardering zien voor een andere winkel.

Dit kun je ook online doen, door linkjes te delen. Hier hecht Google veel waarde aan, zij willen alleen de beste resultaten voor hun bezoekers tonen. Wil je echt stappen maken met linkbuilding? Dan heb je linkjes nodig van verschillende soorten websites, van een hoge tot lage ranking en van relevante (en concurrerende)  tot minder relevante websites.

Nu weet je wat SEO is en uit welke onderdelen het bestaat. In het volgende artikel geven we jou een aantal praktische tips die je kunt toepassen om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren.

Deel 2 van deze webserie lees je op 15 januari op onze website. Blijf op de hoogte van updates door onze social media kanalen te volgen!

Author: Robin Simons
''Het verhogen van sales en genereren van leads via online kanalen, dat is wat ik doe. Het bijzondere aan marketing zijn de eindeloze mogelijkheden, je bent vrij om creatief te denken en dit te vertalen naar een strategie die past bij de visie van de klant."
SalesPulse gebruikt cookies voor analytische doeleinden. Door akkoord te gaan geef je ons toestemming om cookies te gebruiken en te plaatsen. Klik op de button "PRIVACY BELEID" om te lezen welke gegevens wij verwerken.