DE 5A’S | 1. AANVANG

We beginnen deze artikelreeks met de eerste A, namelijk de aanvang, het eerste contactmoment met de klant waarin je te weten moet komen of er interesse is.

Stel jezelf voor, peil of er interesse is, maak bekend wat je toegevoegde waarde is, wat je als uitkomst verwacht en maak een brug om je gesprekspartner het woord te geven.

Bijvoorbeeld met focus op afspraak, bij introductie van gemeenschappelijke relatie en het voortzetten van het gesprek tijdens een afspraak:

P: “Met Paul van IT-bedrijf Nooit meer Down”

J: “Met Joshua Kennedy, goedemorgen.*”

P: “Goedemorgen”

J: “Ik kreeg de tip en uw telefoonnummer van John Doe (gemeenschappelijke relatie) om contact op te nemen en een afspraak in te plannen om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen IT-bedrijven om meer omzet te realiseren binnen 24 maanden. Schikt het dat ik volgende week om 13.00 uur bij u langs kom?

P: “oh, dat vertelde John inderdaad. 14.00 uur komt beter uit……”

Het is belangrijk om dit in maximaal 10 seconden te doen en vermijdt zwakke/twijfelachtige woorden zoals “vrijblijvend informatie”, “wellicht interesse”, “misschien eens”. Deze “verzachtende” woorden gaan je gegarandeerd tijdens andere onderdelen problemen opleveren. Wanneer je bijvoorbeeld om de opdracht gaat vragen is de kans groot dat je te horen krijgt “ik dacht dat dit gesprek vrijblijvend was?” of de nachtmerrie van elke commerciant “stuur maar een e-mail”.

*Om ongemakkelijke momenten te voorkomen, waarin je wordt onderbroken doordat je gesprekspartner reageert met “goedemorgen”, aan de telefoon om face-to-face, is het aan te raden om af te sluiten met “goedemorgen/goedemiddag/goedenavond.

Lees hier deel 2, deel 3, deel 4 en 5 

Volg ons op LinkedIn!