Digitaal transformeren #2: Waarom bedrijven moeten transformeren

Digitaal transformeren #2: Waarom bedrijven moeten transformeren

Waarom je als bedrijf digitaal moet transformeren? Om toekomstbestendig te zijn en relevant te blijven!

We moeten digitaal transformeren, maar waarom?

Bij veel organisaties wordt gedacht vanuit het product en het proces. Maar, met een snel veranderende omgeving, moeten organisaties zich aanpassen en niet meer inside-out maar juist van buiten naar binnen redeneren. Dat betekent in dit geval dat de markt, mens, klant en medewerker centraal staan, in plaats van het product en het proces.

Dat kun je realiseren met digitale transformatie. Je moet als bedrijf continu verbonden zijn met de doelgroep en je bezig houden met de customer experience. Je wilt op het juiste moment, via het juiste kanaal kunnen inspelen op de vraag van de klant en ook naadloos aansluiten op de verwachting van de klant. Daarom moet de customer experience centraal staan bij digitale transformatie. Technologie is een belangrijk middel om die aansluiting te behouden en continu te veranderen naar de omgevingsvraag.

Wat is digitale transformatie?

Bij digitale transformatie draait het om een proces dat met behulp van digitale middelen de bedrijfsvoering blijft innoveren. Daarbij voeren trends en ontwikkelingen de basis van het proces en zorgen we dat er continu aansluiting blijft met de klantreis van morgen. Door digitale transformatie in te zetten, blijf je verbeteren en aansluiting houden met de omgeving.

Kortom, digitale transformatie helpt bedrijven om relevant te blijven en innovatief en toekomstbestendig te zijn. Door de digitale transformatie binnen jouw bedrijf of organisatie, kun je de klant van morgen blijven bedienen.

Digitaliseren

Bij de digitale transformatie van een bedrijf draait het dus niet alleen om de techniek. Digitalisering is niet het doel, maar het middel om het uiteindelijke doel te bereiken, namelijk toekomstbestendig zijn en aansluiten bij de klantreis van morgen.

Wanneer je digitalisering als doel neemt, zal je tegen een aantal dingen aanlopen. Niet alleen dat het innovatietraject niet past binnen de huidige kaders en focus van de organisatie, maar ook dat je niet kunt aansluiten op de klantreis van morgen. Want, digitale transformatie draait niet alleen om techniek. Het draait voornamelijk om de markt, de mens, de klant en de medewerker.

Medewerkers

De transformatie beleef je niet alleen, alle medewerkers moeten betrokken worden in het proces om het te laten slagen. Een duurzame gedragsverandering en een vernieuwende werkwijze zijn noodzakelijk om de digitale transformatie tot een succes te maken.

Meer lezen over digitale transformatie van bedrijven? Lees dan ook: Vijf tips om digitaal te transformeren.

Hoe je start met digitaal transformeren? Dat lees je in het artikel van 23 april.
Author: Robin Simons
''Het verhogen van sales en genereren van leads via online kanalen, dat is wat ik doe. Het bijzondere aan marketing zijn de eindeloze mogelijkheden, je bent vrij om creatief te denken en dit te vertalen naar een strategie die past bij de visie van de klant."
SalesPulse gebruikt cookies voor analytische doeleinden. Door akkoord te gaan geef je ons toestemming om cookies te gebruiken en te plaatsen. Klik op de button "PRIVACY BELEID" om te lezen welke gegevens wij verwerken.