Social media trends in 2019

SalesPulse > Tips & Tricks > Social media trends in 2019

Social media trends in 2019

Social media blijft veranderen en innoveren, maar hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer mee gaat met de meest waardevolle trends voor jouw bedrijf? Ten eerste, cut the crap, wees selectief in de trends die je volgt, het moet uiteraard wel toegevoegde waarde hebben (of krijgen) voor jouw onderneming.

Opvallende ontwikkelingen 2018

Social media is in 2018 ook enorm veranderd, zo is performance nu belangrijker dan interactie. Social media is een conversiekanaal geworden. We kijken massaal naar (live)streams op verschillende social media kanalen, denk aan Snapchat, Instastories, IGTV of live sessies op Facebook. We houden van directe en echte communicatie en dat vertaalt zich o.a. in (live)streams. Ook is de AVG wet in het leven geroepen, een wet die ervoor gezorgd heeft dat bedrijven veel voorzichtiger omgaan met privacygevoelige gegevens. Tot slot, de mensen zijn anno 2018 ongeduldiger en willen op hun wenken bediend worden, bedrijven zetten massaal chatbots in om aan deze behoefte te kunnen voldoen.

Social media als conversiekanaal

Social media is een conversiekanaal geworden, bedrijven verkopen steeds vaker en steeds meer via hun social media kanalen. De verwachting is dat dit steeds verder zal toenemen. Er bestaan zelfs technieken waarbij je een complete winkelexperience kunt creëren voor de consument om vervolgens de conversie te verhogen, dit noemen we Augmented Reality Shopping. Wij denken dat we hiervan nog veel meer gaan zien en horen in 2019.

We gaan verder met stories 

Bedrijven delen al jaren informatie met hun volgers op social media in de vorm van posts op een bedrijfspagina. Dit is veranderd en zal alleen maar verder veranderen. Stories zijn de nieuwe maatstaf, met stories bied je de kijker een korte, tijdelijke full screen verhaallijn. Op deze manier kun je veel gerichter informatie verschaffen.

Voor bedrijven is het belangrijk om de komende jaren de social media strategie aan te passen en te focussen op het inzetten van stories.

Een social media community werkt!

We zijn allemaal wel eens lid geweest van een Facebook of LinkedIn groep. De laatste jaren zijn deze groepen langzamerhand verdwenen, maar de groepen zijn nu weer in opkomst. Met dank aan verschillende nieuwe features die het interessanter maken om een groep te vormen of je te voegen bij een bestaande groep. De features worden steeds uitgebreider dus we kunnen uitgaan van verbetering op dit vlak.

Direct messaging & voice messaging

Terug naar de chatbots en het feit dat we graag à la minute geholpen willen worden, ook direct messaging via social media wordt populairder. Direct messages via Instagram, Facebook Messaging en Whatsapp voor bedrijven wordt steeds interessanter voor bedrijven.

Comments zijn belangrijk voor social media platforms, we delen graag onze verhalen, geven onze mening en delen dingen die we leuk vinden. Videoboodschappen, plaatjes en gifjes worden op social media tegenwoordig al veel gebruikt als reactie op een post, het duurt niet lang meer voor we spraakberichten gaan delen met onze connecties.

We zien dat voice messaging al gebruikt wordt voor o.a. Whatsapp, ook podcasts komen weer terug en dit bevestigd het vermoeden dat voice messaging ook op social media kanalen gebruikt gaat worden.

Wil jij weten hoe je social media het beste kunt laten spreken voor jouw onderneming? Neem gerust contact met ons op.
Wij denken graag met je mee.

 

Author: Robin Simons
''Het verhogen van sales en genereren van leads via online kanalen, dat is wat ik doe. Het bijzondere aan marketing zijn de eindeloze mogelijkheden, je bent vrij om creatief te denken en dit te vertalen naar een strategie die past bij de visie van de klant."
SalesPulse gebruikt cookies voor analytische doeleinden. Door akkoord te gaan geef je ons toestemming om cookies te gebruiken en te plaatsen. Klik op de button "PRIVACY BELEID" om te lezen welke gegevens wij verwerken.