Webserie: De doelgroep bereiken, zo doe je dat #4!

SalesPulse > Tips & Tricks > Webserie: De doelgroep bereiken, zo doe je dat #4!

Webserie: De doelgroep bereiken, zo doe je dat #4!

Online de doelgroep bereiken. Ooit aan influencer marketing gedacht? Wij vertellen je wat het is en wat het voor jou kan betekenen.

Influencer marketing

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. De influencers hebben veel volgers op social media; waar ze veelvuldig gebruik van maken.”

Wat doen influencers?

Influencers delen over het algemeen verschillende soorten content. Van inspirerende posts tot gesponsorde posts van een product of dienst. Op deze manier oefenen zij invloed uit op de consument. De consument van vandaag doet vaak online onderzoek, niet alleen door te Googlen maar ook door te kijken naar wat een favoriete influencer vindt van een bepaald product of een bepaalde dienst.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is niets nieuws. Vroeger werden mensen geïnspireerd en beïnvloed door mensen waar ze tegenop keken, neem artiesten of TV-persoonlijkheden. Tegenwoordig is influencer marketing de mond-tot-mond reclame van de tijd waarin iedereen online is. Het verschil met vroeger? Het kanaal is veranderd. Influencers zijn actief op social media en hebben een fanbase opgebouwd, deze fanbase inspireren ze via verschillende kanalen, waaronder Instagram, YouTube, Facebook en Twitter.

Wat kan een influencer opleveren?

Nu weet je wat influencer marketing is. Maar wat kan een influencer voor jouw bedrijf betekenen?

Bereik een specifieke doelgroep

Met influencers kun je een specifieke doelgroep bereiken. Wereldwijd zijn er verschillende influencers met ieder een eigen expertise, deze expertises zou je op kunnen delen in verschillende categorieën, bijvoorbeeld: vloggers, foodies, beauty, sport, comedy, voetbal, gamen enzovoorts. De volgers van deze influencers zijn geïnteresseerd in dergelijke onderwerpen en content, hierdoor kun je heel doelgericht de doelgroep bereiken.

Zichtbaarheid creëren

Influencers hebben een hechte band met hun volgers. Ze kunnen zichtbaarheid creëren voor bedrijven, door een product of dienst uit te lichten via hun sociale kanalen. Hiermee zetten ze de doelgroep aan tot actie. Denk bijvoorbeeld aan het aankopen van een product, het aanzetten om meer sporten of het tekenen van een petitie.

Persoonlijke band opbouwen

Uit onderzoek blijkt dat 84% van de consumenten aanbevelingen van familie of vrienden als invloedrijk en betrouwbaar zien. Influencers bouwen een hechte band met hun volgers op, waardoor het overbrengen van een boodschap als betrouwbaar overkomt. De consument zal sneller overgaan tot actie wanneer de boodschap van een ”gelijkgestemde” afkomstig is.

Wat je zou moeten doen als je influencer marketing wilt inzetten.

Verdiep je in jouw doelgroep en ga op onderzoek uit naar influencers die passen bij jouw bedrijf. Grote influencers zijn vaak aangesloten bij een managementbureau, als je geïnteresseerd bent om samen te werken met deze influencers, kun je contact opnemen met het management bureau en hiermee de next steps bespreken.

Wees je ervan bewust dat volgers met een groot bereik, fikse bedragen rekenen voor samenwerkingen met merken. Wil je kleinschalig beginnen? Ga dan op zoek naar influencers met een kleiner bereik (bijvoorbeeld tot 20K). Neem contact met hen op en vraag naar de mogelijkheden voor een samenwerking. Stuur jouw product gratis op, in ruil voor een post of story. Win-win voor de influencer en voor jou!

Author: Robin Simons
''Het verhogen van sales en genereren van leads via online kanalen, dat is wat ik doe. Het bijzondere aan marketing zijn de eindeloze mogelijkheden, je bent vrij om creatief te denken en dit te vertalen naar een strategie die past bij de visie van de klant."
SalesPulse gebruikt cookies voor analytische doeleinden. Door akkoord te gaan geef je ons toestemming om cookies te gebruiken en te plaatsen. Klik op de button "PRIVACY BELEID" om te lezen welke gegevens wij verwerken.